Børnebøger
Fra malerkunst til ballet og Storm P.
I årene fra 1995-2005 fik Ane Riel udgivet en række bøger for børn på forlagene Forum, Gyldendal, Klematis, Halfdan og Alinea. Bøgerne fra før 2002 er udgivet under hendes ungpigenavn Ane Brahm Lauritsen.
Den første bog, Ind i maleriet, begyndte som en formidlingsopgave på universitet, hvor Ane Riel læste kunsthistorie (indtil hun afbrød studiet efter tre år). Opgaven, som hun skrev med en medstuderende, landede hos en redaktør på forlaget Forum og endte som en skolebog. Kort efter blev Ane opfordret af Forum til at oversætte en engelsk børnebog om malerkunst og dernæst til selv at skrive en skolebog om arkitektur.
Som ansat på Storm P-Museet stod hun for forklarende tekst og udvalg til en bog, der introducerer multikunstneren Storm P til børn – og var desuden ansvarlig for en ledsagende udstilling i Jyllandspostens udstillingslokaler på Kgs. Nytorv. Herudover er det blevet til fiktion om sommerferiegys, skilsmisse, balletdrømme og den første kærlighed.
UDGIVELSER
- Ind i maleriet (Forum 1995) – i samarbejde med Maria Friberg Busch
- Arkitektur – Værd at kigge efter (Forum 1996)
- Storm P. – Indenfor og udenfor (Forum 1998)
- Ferie med gys (Gyldendal 2000)
- Da mor og far blev skilt (Klematis 2000)
- Da Mikkel fik en ny familie (Klematis 2001)
- Sylfeden – et balleteventyr (Halfdan 2001)
- Vild med Julie (Alinea 2003)
- Sig ja, Julie (Alinea 2005)
- Dansk oversættelse af Magien i kunsten af Alexander Sturgis (Forum 1996)
- Bidrag til antologien Landet Længere Væk (Høst & Søn 2002)
Bortset fra de tre første titler (og oversættelsen) er alle bøgerne illustreret af Anes mor, Mette Brahm Lauritsen (wikipedia). Rul ned for at læse mere.
Mette Brahm Lauritsen
(1935-2021)
I sensommeren 2021 mistede jeg desværre min mor, Mette Brahm Lauritsen. Hun var et smukt og sprudlende menneske, højt elsket og nu dybt savnet af mange.
Min mor var børnebogsillustrator, og eftersom hun altid har haft tegnestue hjemme, fulgte jeg igennem min opvækst nysgerrigt med i hendes arbejde. Det var forunderligt at se en tegning blive til … som regel med blyant, pen og akvarel. Ja, at se hele fortællinger blive til på store ark papir, som en dag blev pakket nænsomt sammen og sendt af sted til et forlag for snart at optræde i en nytrykt bog, der kom med posten. Der kom mange bøger. Hun illustrerede flere hundrede.
Den diskrete klirren af en pensel i en krukke med vand, den lette kradsen af en tynd pen mod tykt papir, lyden af det bløde knetgummi … Det er meget kære minder.
Jeg knuselsker min mors varme og venlige illustrationer, og dertil hendes oliemalerier, hendes fine naturakvareller, hendes utallige blyantsskitser, hendes gakkede doodles, hendes vidunderlige grafik. Ikke mindst er jeg taknemmelig for at have været omgivet af hendes kreativitet, fantasi og kærlighed til alt det smukke og skæve. I naturen og i mennesket. Et eller andet er smittet af, bilder jeg mig ind. Tak!
– Ane