SMÅ STØD

NOVELLER / SHORT STORIES (2023)

Livet er fuldt af stød, der forskrækker og forandrer os. Stød, som puffer os i nye retninger eller slår noget i stykker. Og en dag er det døden selv, der rammer med en lige højre.

Ingen går fri i de elleve noveller i SMÅ STØD. En bekymret assurandør ser sig nødsaget til at ombringe sin hattestjælende hustru. Et kvindeligt litteraturselskab får besvær med at holde jordforbindelsen efter at have læst en stærkt opløftende selvhjælpsbog, og et barn ser sine forældres Michael Kvium-malerier blive levende. En mor dør …

Det er langt ude og meget tæt på.

SMÅ STØD er Ane Riels første novellesamling. Den udkom den 20. april på Lindhardt og Ringhof.

Pressekontakt: Dennis Andersen
dennis.andersen(at)lrforlag.dk

SMÅ STØD er skøn, skøn læsning.
Sikke en fornøjelse! Ane Riels noveller er prægtige. De er som skarpe, syrlige, sødmefyldte bolsjer, der prikker og stikker på tungen, længe efter det sidste sug.

Overfladen er genkendelig, hjemligt fortrolig og ufarlig. Det er først i slutfasen, at det chokerende, pudsige, bitre, morsomme eller mørke fyld løber ud, og man er lige uforberedt hver eneste gang.

Jyllands-Posten  ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Fremragende historier fra Ane Riel, der demonstrerer sin eminente evne til at spille med ordene, som var det noder, og på sin helt unikke måde komponere en litterær symfoni.

SØNDAG  ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Her er sorg, længsel, forelskelse, svigt, begær, raseri, fortrydelse og nag, og det er underholdende hele vejen igennem.

Magasinet LIV  ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Ane Riel har en hel særegen stil. Hun formår at skildre personer og stemninger i få og velvalgte sætninger. Hendes personkarakteristikker er mesterlige, du lærer hurtigt persongalleriet at kende. Allerede efter få sætninger kan man se dem for sig i den situation de befinder sig i.

Kulturinformation  ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Når man bliver ramt

Noveller til smil, undren og eftertanke

Ane Riels første novellesamling rummer en palet af stemninger. Her er alvor, eventyr, melankoli, galskab, poesi og humor – men selv bag det muntre lurer en ulykke: et tab, et svigt, en angst, en sorg.

Nogen bliver ramt. Af noget.

Som i samlingens første novelle, hvor en mand på rejse i Italien oplever to vildfremmedes død i slowmotion. Igennem ruden i en bus forsøger han at begribe det ubegribelige, der udspiller sig udenfor, hvor en påtrængende gru må kæmpe med en lige så insisterende idyl.

Eller som i slutnovellen, hvor en kvinde oplever den allernærmestes død, da hendes aldrende, men livfulde mor uden varsel falder om i solskinnet. Fortælleren (forfatteren selv) forsøger her at forlige sig med tabet – det ubærlige og uafvendelige tab af en forælder – og trøste sig ved minderne. Men noget bliver ved med at plage.

Uanset den alvorlige baggrund, som bogen er skrevet på, bobler de elleve historier i SMÅ STØD alle af liv, varme og underfundighed og ikke mindst af en meget stor fortællelyst.

Den sidste og helt igennem realistiske novelle hedder ”Sorgens væsen”. Den beskriver smukt, følsomt og usentimentalt en voksen datters nedsmeltning og uendeligt langsomme kommen-til-hægterne efter sin mors død. Ane Riel viser her, at hun ved siden af sin legende jonglering rundt med humor, spændingsmomenter og surrealistiske indslag også behersker et poetisk, billedrigt sprog, og det går lige i hjertet.
– Jyllands-Posten

Rul ned for at læse diverse anmeldelser af SMÅ STØD.

Portræt billede af forfatteren af Urværk - Ane Riel

Se side/top-menuen for at finde info om forfatteren og hendes tidligere bøger, pressemateriale, kontakt m.v.

For domestic and dramatization rights, please contact Lars Ringhof lars(at)ringhof.dk at Lars Ringhof Agency. For foreign rights queries, please contact Sophia Hersi Smith sophia(at)cphla.dk at Copenhagen Literary Agency.

Anmeldelser af små stød

Jyllands-Posten

Sikke en fornøjelse! Ane Riels noveller er prægtige. De er som skarpe, syrlige, sødmefyldte bolsjer, der prikker og stikker på tungen, længe efter det sidste sug.
Overfladen er genkendelig, hjemligt fortrolig og ufarlig. Det er først i slutfasen, at det chokerende, pudsige, bitre, morsomme eller mørke fyld løber ud, og man er lige uforberedt hver eneste gang. [ ]
Igen og igen lader læseren sig forlede, forføre, dysse til ro, og så bang! bryder forfatteren ind med et magisk sammentræf, en vild løsning eller en humoristisk sprække, som får de realistiske rammer til at krakelere og stivnede malerier til at leve uden for lærredet. [ ]
Læseren overraskes, overrumples og chokeres ind i en forståelse af, hvad der – måske, måske ikke – er på færde. Nogle gange er afsløringen let og lattermild, andre gange sørgmodig eller spids, men uanset hvad, så er det umanerlig underholdende læsning. [ ]
Den sidste og helt igennem realistiske novelle hedder ”Sorgens væsen”. Den beskriver smukt, følsomt og usentimentalt en voksen datters nedsmeltning og uendeligt langsomme kommen-til-hægterne efter sin mors død.
Ane Riel viser her, at hun ved siden af sin legende jonglering rundt med humor, spændingsmomenter og surrealistiske indslag også behersker et poetisk, billedrigt sprog, og det går lige i hjertet.
SMÅ STØD er skøn, skøn læsning.

 

Søndag

Der er mange måder at dø på. Og mange måder at være død på. Eller at være i det hele taget. Ane Riels første novellesamling kredser om døden som det ultimative stød i livet. Og på deres egen underfundige måde får Riels noveller os til at både gyse og grine, mens andre får hjertet til at knuge sig sammen.
Vi hører om en mand, som nærmest i slowwmotion ser to mennesker dø, vi møder en assurandør, hvis kone i en sen alder er begyndt at stræle damehatte – nogle direkte fra offerets hoved – vi hører om Ursula, der fik en grufuld skæbne og var glemt i over 100 år, om et litteraturselskab uden jordforbindelser, der bringer byens mænd i affekt, om pigen og hendes afdøde farmors sammenhold mod resten af familien, og om Ida der aldrig bliver fundet under en leg. Som personerne i novellerne får stød, får også læseren stød, ét for hver novelle.
Fremragende historier fra Ane Riel, der demonstrerer sin eminente evne til at spille med ordene, som var det noder, og på sin helt unikke måde komponere en litterær symfoni.

Kulturinformation

Ane Riel har en hel særegen stil. Hun formår at skildre personer og stemninger i få og velvalgte sætninger. Hendes personkarakteristikker er mesterlige, du lærer hurtigt persongalleriet at kende. Allerede efter få sætninger kan man se dem for sig i den situation de befinder sig i.
Læs hele anmeldelsen hos Kulturinformation.org 

Bognørden

Riel er en mester ud i at portrættere mennesker og deres interaktioner. Hun evner at levendegøre sine figurer, så læseren kan (gen)kende sig selv og/eller andre i fortællingerne. Hun skræller lag for lag af det glansbillede, der er opbygget af figurerne, så der til sidst kun står mennesket tilbage i et spotlight, der ikke altid er kønt at være i centrum af. I ”Små stød” er den røde snor døden. Men, det er ikke ensbetydende med en række tunge, dystre noveller. Nuvel, de har naturligvis den ”Rielske” afsløring af deres virkelige indre, men de er samtidig fremstillet med både lune og knivskarp præcision, så jeg garanterer læserne, at deres tid bliver brugt med både visdom og lærdom. […]
Læs hele anmeldelsen på Bognørden.dk  

Litteratursiden

Ane Riel debuterer som novelleforfatter med en række skæve historier om livets stød, der skubber til tilværelsens trygge kurs.

Der er lagt i kakkelovnen til lidt af hvert i Ane Riels novellesamling, som kredser om tab, død, skuffelser og livets absurditeter. Med sin forkærlighed for det skæve og groteske kratter hun i den pæne overflade, og nedenunder gemmer det absurd groteske, tragikomiske og eventyrlige sig.

Livets forgængelighed og tidens uendelighed fanget i det øjeblik, appelsinerne triller funklende i alle retninger i den italienske morgendis. En pige redder sin gamle heks af en farmor fra i bogstavelig forstand at blive brændt på bålet til Sankt Hans af de efterladte. Det kvindelige litteraturselskab som til mændenes skræk mister jordforbindelsen efter at have læst en opløftende selvhjælpsbog. Kvium-malerierne tager magten i velhaverhjemmet beboet af en pige og hendes lillebror inde i et af malerierne. Der er både rum for det tragikomiske og det foruroligende i Ane Riels novelleuniverser, ja tilmed en gotisk gysernovelle.

Det begynder altid tilforladeligt i genkendelige og trygge rammer, men hurtigt tager handlingen en absurd drejning og viser nye dunkle sider af persongalleriet. Ane Riels sprog er stærkt billedskabende og symbolladet. Det giver noget at gruble over, og man tager sig uvilkårligt i at spekulere over, om der er en større mening med galskaben. Under det groteske og løjerlige er der en snert af alvor. Tilsammen bliver det en læseoplevelse som er både rørende og indimellem frastødende, absurd og genkendelig.

Tag en tur rundt i den følelsesmæssige manege med denne overraskende novellesamling, der ikke sådan lader sig rubricere.

Bogpusheren

Sjældent har jeg læst en mere hjertevarm og vedkommende novellesamling. Tilbage er kun at sige: ”Læs den”, og lad os så snart få en ny roman fra Ane Riel!

Bøgerne i mit liv

SMÅ STØD rummer 11 noveller, der kredser om emnerne tab, svigt, angst og sorg. Det er 11 smukke og skæve noveller, der emmer af forfatterens helt særlige måde at bruge sproget på – en måde som jeg hver gang falder pladask for. Der er meget tristesse og melankoli ind over, men det er samtidig så vidunderligt ’skævt’ og skarpt – og humoristisk.
Flere af novellerne rev mærkbart i hjertet. Én satte sig som en klump i halsen. Én krøb under huden som myrer og én fik hårene til at rejse sig. Én trak i smilebåndet og en anden fremkaldte en tåre i øjenkrogen. Fælles var, at jeg kunne mærke dem alle på hver sin nærværende og crazy måde. 

Som bagsiden siger: Det er langt ude og meget tæt på.
Og jeg vil bare gerne have mere Ane Riel.

Magasinet LIV

11 overraskende små fortællinger om mennesker, som støder sig på livet. […] Skægge, uhyggelige, fjollede, jordnære og overnaturlige historier, der har det til fælles, at de peger på, at vores liv i høj grad er formet af menneskene i vores liv og den måde, vi så reagerer på. Det, de også har til fælles, er, at de drager dig ind og engagerer dig i nogle liv, der, til trods for at fortællingerne er så korte, er så fint beskrevne, at du absolut må læse hver historie til ende. Det gælder ikke mindst, hvis du er interesseret i at høre, hvordan man effektivt rydder op og kommer sådan helt i bund, eller hvad der sker, når Michael Kviums malerier begynder at tale.
Her er sorg, længsel, forelskelse, svigt, begær, raseri, fortrydelse og nag, og det er underholdende hele vejen igennem.

Pin It on Pinterest