urværk

NY ROMAN – Juni 2021

Tiden er ved at rinde ud for Alma. Nu forbereder hun sig på at gå i stå sammen med det bornholmerur, som har fulgt hende igennem et langt livs sorger og glæder.

Et uventet møde med en lille dreng puster nyt liv i den gamle kone, og samtidig ruskes der op i mindet om ægtemanden Otto og det, der skete med ham.

Kun Alma kender sandheden, og den kan hun ikke altid huske.

Udkommet den 3. juni 2021 på Lindhardt og Ringhof
Pressekontakt: Gyrith Ravn [email protected]

Et mesterværk. Mildest talt. Fortællingen er stram og velkomponeret. Den er poetisk, grænsesøgende og – som forventet når det er Ane Riel der sidder over tasterne – morsom og bare en lille smule bizar.”

Bogrummet

TankevækkendeSender små bølger af frydefulde gys ned ad ryggen på læseren.
Fuld af rytme, musikalitet og ikke mindst af livsvisdom.
Giver kuldegysninger – af den dybe, eksistentielle slags.”

Politiken

“Utroligt vellykket. En usædvanligt gribende historie om at se minderne glide gennem fingrene på én, mens demens lægger sig tåget om hjernen.
En overbevisende livsfortælling med gemte overraskelser og en forfriskende leg med fantasi og virkelighed.”

Søndag / Femina

“Medrivende. Urværk byder på en vedkommende, gribende og sørgmunter læseoplevelse, jeg kun kan anbefale på det varmeste.
Det er det store drama i det lille liv, men hold op hvor er det medrivende og rørende.”

Litteratursiden

Alma, tiden og kærligheden

En poetisk roman om at elske på trods – og leve på lånt tid

URVÆRK er Ane Riels  fjerde roman. Den er en kærlig skildring af et menneske, som forsøger at finde en fredfyldt afslutning på et langt liv.

Handlingen foregår i en flække et sted i Jylland i slutningen af 1980’erne. Her sidder den gamle og døve Alma i sit lille hus for enden af en blind vej og kæmper med såvel gigt som en flakkende erindring. Selvom hun forsøger at holde visse minder på afstand, forstår man, at ægteskabet med urmageren Otto ikke har været helt let, navnlig ikke til sidst.

Nu lever Alma i al stilfærdighed med sit bornholmerur. Men inde bag urets rolige tikken gemmer sig en nøgle til et drama. Og gradvist afdækkes det, hvad det var, der skete med den mand, Alma elskede så højt. Hvad det var, der skete med dem.

Bagsiden af romanen Urværk

Der er meget, Alma må forsøge at forlige sig med, før hun er færdig med at leve. Fortrydelserne står i kø, og visse ting er svære at tilgive. Dertil er der de fremmede, som gør hende bange med deres ubudne besøg.

Og tiden, som ikke længere er til at stole på. 

Et venskab med en lille dreng vender op og ned på det hele. Imens viger vinterens mørke og kulde lige så stille for forårets lys og varme … Det er ikke helt slut endnu.

Hendes liv var blevet en tilstand, et stille sammensurium af erindringer, fortrængninger og almindelige forglemmelser. Af øjeblikke uden tanker. Af følelser uden anker.

Portræt billede af forfatteren af Urværk - Ane Riel

Se side/top-menuen for yderligere info vedr. forfatterskabet, priser, pressemateriale, galleri, kontakt etc.

Arrangører, som er interesserede i et FOREDRAG om Urværk, bedes se punktet TIL PRESSE OG ARRANGØRER.

For domestic and dramatization rights, please contact Lars Ringhof lars(at)ringhof.dk at Lars Ringhof Agency.

For foreign rights queries, please contact Sophia Hersi Smith sophia(at)cphla.dk at Copenhagen Literary Agency.

CLOCKWORK is sold to France (Seuil), Germany (btb Verlag), Sweden (Modernista), Finland (Aula & Co) and The Netherlands (Prometheus).

Anmeldelser af urværk

Søndag / Femina

Urværk er en usædvanligt gribende historie om at se minderne glide gennem fingrene på én, mens demens lægger sig tåget om hjernen, og historien om Alma, der i årevis bliver holdt i stram snor af sin dominerende urmager-mand Otto, er utroligt vellykket. […]

En overbevisende livsfortælling med gemte overraskelser og en forfriskende leg med fantasi og virkelighed.”

Politiken

Bag en umiddelbart udramatisk fortælling ligger det makabre på lur i Ane Riels tankevækkende Urværk.
Ligesom i Ane Riels tidligere roman, Harpiks, gemmer det stilfærdige på noget let makabert, der sender små bølger af frydefulde gys ned ad ryggen på læseren. […]

Erkendelsen af tingenes sande sammenhæng kommer i glimt, for Almas åndsfriskhed er ikke, hvad den har været. Netop Riels beskrivelser af, hvordan fornemmelsen af altings sammenhæng – viden, minder, ræsonnementer – langsomt fordamper med den sene alderdom, er noget af det bedste ved Urværk. »Det var ikke længere sådan, at ting altid hang sammen med erindringer«, som hun skriver. »Ting var meget ofte spørgsmål uden svar«.
Eller som da hun skriver: »Hendes liv var blevet en tilstand, et stille sammensurium af erindringer, fortrængninger og almindelige forglemmelser. Af øjeblikke uden tanker. Af følelser uden anker«. Prøv at læse sætningen op – den er fuld af rytme, musikalitet og ikke mindst af livsvisdom. […]

Urværk er en bog, der læses bedst med åbent sind og udfoldede sanser. […]

Som Alma tænker: »Tiden gik ikke som før. Den løb og gik i stå og løb igen. Ofte var det, som om den bare forsvandt, eller Alma forsvandt fra den, og så pludselig blomstrede dronningebusken«. Se, det giver kuldegysninger – af den dybe, eksistentielle slags.

Læs hele anmeldelsen på Politiken.dk

Bogrummet

Med Urværk har Ane Riel begået endnu et mesterværk. Mildest talt.

Ane Riel kan noget med sproget. Hun er som en magiker, der kan få ting til at ske ud af intet. Bogen er på blot 230 sider, men det skal man ikke lade sig narre af. Historien er meget større end det.

Urværk er en fortælling om at overskride grænser, om at undersøge hvad der er på den anden side af det kendte. Det er også en fortælling om kontraster og modsætninger. Om liv og død, om kærlighed og had, om ungdom og alderdom. Og så er det en fortælling om at forlige sig med livet som det blev. […]

Fortællingen er stram og velkomponeret. Den er poetisk, grænsesøgende og – som forventet når det er Ane Riel der sidder over tasterne – morsom og bare en lille smule bizar. […]

Sidste side i bogen blev vendt i en flække et sted i Jylland midt i 2021, og jeg sad tilbage i lænestolen og gloede tomt ud i regnen, uvis på hvad det var der var overgået mig. Jeg er stadig ikke sikker, for med Ane Riel ved roret, er man aldrig sikker, jeg ved bare at det var noget stort.

Noget meget, meget smukt.

Læs hele anmeldelsen hos Bogrummet.dk

 

Bognørden

Urværk endnu en gennemarbejdet perle. Sproget er legende let, flydende og yderst inkluderende – læseren bliver ganske enkelt suget ind i den elskelige Almas tavse verden. […]

Riel har igen skabt et skævt univers, som rummer hele paletten af det menneskelige indre. Med snilde, humor og sublim fortælleevne, spidder hun alvoren, mørket og det todimensionelle i os alle. Jeg har før, og vil til stadighed påstå, at Ane Riel er en ener indenfor denne ædle kunst. […]

Er du kender af Ane Riels forfatterskab, så ved du, hvad du har at glæde dig til, hun leverer igen. Har du endnu ikke stiftet bekendtskab med Danmarks mest krøllede forfatterhjerne, så er det på høje tid, at du kommer med ombord. Du kan starte præcis, hvor du vil, for alle romaner er enkeltstående, men nu vi taler om tid – så er Urværk et ganske godt sted at starte.

Læs hele anmeldelsen hos Bognorden.dk

Litteratursiden

Ane Riels roman er en medrivende og rørende fortælling om tiden, der går og går i stå, om alderdom, demens og ensomhed.

Ane Riel har endnu engang begået en læseværdig roman, denne gang om at være ved livets endestation og forsøge at gøre status over et langt levet liv, når hukommelsen svigter. Ane Riel er kendt for at blande det hverdagsagtige med det groteske, og denne roman har meget af det første, men også lidt af det sidste. ‘Urværk’ byder på en vedkommende, gribende og sørgmunter læseoplevelse, jeg kun kan anbefale på det varmeste. […]

Urværk er en lavmælt og eksistentiel fortælling, der bevæger sig frem i langsomt tempo som gamle Alma. Der tegner sig et billede af et ægteskab på godt og ondt, styret med fast og til tider brutal hånd af ægtemanden Otto, som var urmager og elskede ure mest af alt i livet. Tiden er et allestedsnærværende element i romanen. […]

Det er et genialt fortællermæssigt træk, at Ane Riel lader sin hovedperson være tiltagende dement. Det er som et puslespil, der skal lægges, og læseren lægger det sammen med Alma, efterhånden som små brudstykker dukker op i hukommelsen hist og pist. Samtidig er Ane Riel yderst ferm til hele tiden at kaste små brødkrummer ud, så nysgerrigheden holdes ved lige, og nedtællingen til noget dramatisk fornemmes. Det er det store drama i det lille liv, men hold op hvor er det medrivende og rørende.

Læs hele anmeldelsen hos Litteratursiden

Anettes Litteratursalon

Når man er færdig med bogen sidder man tilbage med en følelse af, hvor vigtigt det er, at man omgiver sig med gode relationer, og at man får skabt sig det liv, man ønsker. Kærligheden spiller en central rolle i bogen, og den er både smuk og smertefuld, og kommer i mange former. Bogens titel Urværk er rammende for hele handlingen og også i overført betydning i forhold til hvordan vi bruger og forstår vores tid. Der var passager i bogen, hvor jeg fik fysisk ondt i maven mens jeg læste og et par gange måtte jeg også fælde en tåre.

Ane Riel har skrevet en smuk bog med et vildt overraskende plot om det at blive gammel og at skulle forberede sig på at dø. Der er en snert af magisk realisme over den, og det gør, at det eksistentielle i bogen træder tydeligere frem, end hvis det havde været 100% socialrealisme. Jeg giver ikke stjerner i mine anmeldelser, men jeg har alligevel lyst til at drysse stjernestøv ned over denne sensitive smukke fortælling.

Læs hele anmeldelsen på Anetteslitteratursalon.dk

Andre romaner af Ane Riel

Pin It on Pinterest